ミルトスの木かげで

旧はちことぼぼるの日記

God Bless you!!

まことのいのちを得るために…
……so that they may TAKE HOLD OF THE LIFE THAT IS TRULY LIFE.
(第一テモテ6章18節 写真はミルトスの花)

Oh god, so much suffering and so much love

 アウシュビッツで処刑されたユダヤ人、エティ・ヒレスムの日記に記された祈りより。うちのパスターのブログに引用されていて、その文面に心迫られるものがあったので、転載します。

I am reminded daily of the fact that a human being has a body too. I had thought that my spirit and heart alone would be able to sustain me through everything. But now my body has spoken up for itself and called a halt. I now realize, God, how much you have given me. So much that was beautiful and so much that was hard to bear. Yet whenever I showed myself ready to bear it, the hard was directly transformed into the beautiful. And the beautiful was sometimes much harder to bear, so overpowering did it seem. To think that one small human heart can experience so much, Oh god, so much suffering and so much love, I am so grateful to You, God for having chosen my heart in these times to experience all the things it has experienced. (Etty Hillesum, executed in Auschwitz in 1943).

人間には肉体もあるのだということを、私は日々、思わされています。かつては、自分の霊と心さえしっかりしていれば、私は何でも耐えられると思っていました。しかし今、私の体が声をあげ、ちょっと待ってと言います。私は今わかったのです、神様、あなたはなんと多くのものを私に与えてくださったことか。とても多くの美しいものと、とても多くの負い難きものを。それでも、さあそれを負いましょう、と自分に言うたびに、負い難きものがそのまま美しきものへと変えられたのです。そして、美しきものは、あまりに私を圧倒するように思えて、むしろこのほうが負うのが大変だと感じられたほどです。この小さな人間の心がこんなにも多くのことを体験できるなんて。ああ神様、なんと多くの苦しみと、なんと多くの愛でしょう、私はあなたへの感謝にたえません。このようなときに、この私の心をお選びになり、これらすべてのものを体験させてくださったなんて……

 私がこれまでに体験したことのある痛みや苦しみなんて、アウシュビッツでの苦しみには比べ物にならないけれど、それでも、エティのこの祈りに、とても共感するものがありました。負い難きものがそのまま美しきものへと変えられる…… そして、その美しきものへと変えられたもののうちに現された神様の愛と恵みと慈しみとご栄光の重みに、思わず膝をつき、主を礼拝したくなる…… Oh god, so much suffering and so much love, I am so grateful to You, God for having chosen my heart in these times to experience all the things it has experienced!

ホーム日記ミルトスの木かげで(最新)